16 vragen aan beautygoeroe Huda Kattan – o.a. bekend van haar miljardenbedrijf Huda Beauty en social media
Huda Kattan is een echte powervrouw. Het is bijna onmogelijk om uit te leggen wat ze allemaal doet en hoe ze dat doet. Huda is een Amerikaanse make-up-artiest met Iraakse roots (haar ouders komen beiden uit Irak), ze is beautyblogger en YouTuber én CEO van haar eigen cosmeticabedrijf Huda Beauty.
De kans is groot dat jij haar kent van YouTube én ook heb je haar producten vast wel eens in een Sephora of een andere warehouse gezien. Inmiddels duikt ze ook in de wereld van skincare met haar bedrijf WISHFUL Skicare – want make-up komt nóg beter tot zijn recht als de huid gezond is. Dat Huda precies weet hoe zij een bedrijf moet runnen is geen geheim. Huda staat inmiddels op nummer #69 van de Forbes ‘America’s self-made women’-lijst met een net worth van 400 miljoen euro. Ja, inmiddels snap je die term powervrouw wel, hè?
Q&A met Huda Kattan
En nu hebben onze collega’s van NSMBL iets héél bijzonders voor je: een Q&A mét Huda herself. How cool?! Ze vertelt hen alles over hoe zij haar bedrijf gestart is, over haar passie voor make-up, haar make-uproutine en ze geeft haar beste carrière-advies. Allemaal informatie waar jij (en wij) ook wat aan hebben.
1. Hoe is het idee van Huda Beauty ontstaan?
Ik had nooit kunnen bedenken hoe mijn leven zou lopen! Net na de middelbare school koos ik voor het veilige pad, door finance te gaan studeren. Daarnaast werkte ik als financieel recruiter dus een beroep als make-up artiest en het lanceren van een eigen cosmeticabedrijf zat nooit in mijn toekomstplan! Ik haatte mijn baan in de financiële wereld en daarom besloot ik om terug te gaan naar school om een diploma te halen als make-upartiest.
Toen ik eenmaal als visagiste aan het werk was, merkte ik dat het lastig was om de perfecte nepwimpers te vinden voor mijn klanten. Daarom maakte ik ze vaak zelf! Een uniek design en aanpasbaar door de verschillende maten en lengtes. Mijn klanten waren zó enthousiast over mijn custom wimpers dat ze vaak vroegen of ze deze niet zelf konden kopen. Toen realiseerde ik me dat er een ontzettend groot ‘gat’ was in de wimpermarkt en mijn zussen hebben mij gepusht om een eigen bedrijfje op te starten.
2. Waar komt jouw liefde voor make-up vandaan?
Ik hou al van make-up sinds onze eerste ‘ontmoeting’. Ik begreep toen al hoe krachtig make-up was en hoe een mooi opgemaakt gezicht je kan laten voelen. Daarom wilde ik uiteindelijk ook deze passie van mij delen met de wereld. Mijn passie komt dus voort uit het gevoel wat make-up je kan geven. Zelfverzekerd en mooi en het maakt niet uit hoe veel je gebruikt. Het is een tool voor confidence.
3.Wat was jouw eerste make-up product vroeger?
Mascara! Ik hou van lange en volle wimpers. Het eerste product wat ik zelf op de markt bracht waren de nepwimpers.
4. Wat is de beste make-uples die jij vroeger hebt geleerd?
Ik was vroeger obsessed met hoe ik mijn ogen zo groot mogelijk kon laten lijken. Mijn favoriete tip is om winged eyeliner te gebruiken en een lichte cream liner in je waterlijn om je ogen te optisch te vergroten.
5. Wat is de beste make-uples die jij recentelijk hebt geleerd?
Ik leer eigenlijk elke dag, dus het is lastig kiezen. Maar eentje die ik laatst veel gebruik is blush gebruiken om te contouren. Blush is onze nieuwe bae! Niet alleen laat dit product je achter met een frisse gloed, maar het kan je gezicht ook sculpten in enkele minuten. Hier hebben wij zelf laatst ook over geschreven! Ook hebben wij de LoveFest-collectie gelanceerd met een aantal héle mooie cream blushes.
6. Wat is jouw dagelijkse skincare-en make-up routine?
Ik maak mijn gezicht schoon terwijl ik onder de douche sta gevolgd door scrub voor een beetje exfoliatie. Daarna prep ik mijn gezicht met een essence. Ook gebruik ik een dermaroller en gebruik ik een serum en moisturizer. Mijn laatste stapje in skincare is het gebruik van mijn Rose Oil.
Ik ben echt fan van de glowy skin deze zomer. Mijn tip? Breng make-up aan met je vingers want dat zorgt ervoor dat de make-up sneller versmelt met je huid.
Als ik haast heb doe ik mijn make-up in 4 stapjes. Eerst gebruik ik GloWish Luminous Pressed Powder en breng ik dat aan over mij hele gezicht. Die zit vol met parels waardoor ik meteen een glowy look krijg. Dan pak ik de BombBrows Full ‘N Fluffy zodat ik mijn wenkbrauwen goed in model krijg. Daarnaast gebruik ik ook altijd nog een winged eyeliner en masacara en een lipbalm. Icy or Spicy, dat hangt af van mijn mood!
Het maakt niet uit wat je doet, zolang jij je maar goed voelt om wie je bent en hoe je eruitziet. Het zou niet aan een merk of een industrie moeten zijn om te bepalen wat mooi is – dat zou van binnenuit moeten komen.
Zó ziet een dag in Huda’s leven eruit:
7. Kan je ons meer vertellen over de lancering van de #FauxFilter Luminous Matte Liquid Concealer?
Ik geloof echt dat het de beste concealer op de markt is. Is gemaakt voor modern complexions – dus wat voor etniciteit je ook hebt, het werkt voor je. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het de best uitsmeerbare, opbouwende, comfortabele en gepigmenteerde concealer is die ik ooit heb gebruikt!
We hebben er jáááren over gedaan om deze concealer te maken en we hebben 29 shades. We hebben ook al zó veel feedback gekregen sinds we onze eerste concealer lanceerden jaren geleden. We hebben dit allemaal meegenomen en hebben op deze manier onze #FauxFilter concealer gemaakt. Het is crease-proof en tegelijk voelt het heel erg licht aan. Daarnaast is het waterproof, parfumvrij en blijft het product zo’n 14 uur goed zitten. Daarnaast zit het product vol amandelolie en vitamine E om ook nog eens goed voor je huid te zorgen. Daarnaast is de applicator zo ontworpen dat je de concealer precies kunt aanbrengen waar jij wilt, zonder te veel product op de huid te brengen.
8. Wat betekent concealer voor jou?
Alles! Ik gebruik het elke dag, mits ik make-up draag. Je kan het op zo veel verschillende manieren gebruiken, denk aan highlighting, het verbergen van plekjes en wallen en contouren.
9. Wat is de beste concealer-tip die je ons kunt geven?
Gebruik een lichtere kleur onder je ogen om je donkere kringen op te lichten. Maar als je plekjes gaat verhullen gebruik je een tint die gelijk aan je eigen huidskleur staat.
10. Je hebt heel veel volgers op social media en jouw fans komen uit alle uithoeken van de wereld. Daarnaast staan jullie ook echt voor diversiteit. Hoe hebben jouw klanten impact op de producten die jij bedenkt?
Onze inspiratie komt echt uit onze community en we luisteren goed naar waar zij om vragen. Wij proberen dan uit te vogelen hoe we dit kunnen vertalen naar onze producten. Het proces wordt daarom echt gedreven door emotie, liefde en passie.
Ik voel echt dat er een diepe connectie is met onze ‘familie’ op social media. We zijn écht een community. Iedereen vindt het ook leuk om dingen te delen wat betreft beauty. We hebben zeker ons plekje in de markt veroverd en ik denk dat we daarom ook zo sterk zijn op social media. Wat ik het belangrijkst vind is om met ons publiek te communiceren. We zijn altijd interactief bezig, altijd authentiek, speels en vol energie. We willen dit ook niet anders.. mijn community betekent de wereld voor mij!
11. Hoe zou jij jouw social media-strategie omschrijven? Hoe bereik je zo’n divers publiek?
Tijdens de pandemie heb ik écht goed nagedacht over hoe ik mijn platform wil gebruiken en hoe ik dit kan verbeteren. Toen ik begon in de beauty-industrie deed ik dat vooral voor het gevoel wat make-up mij gaf. Ik voelde me altijd lelijk en waardeloos en ik vond het wonderbaarlijk wat een beetje make-up met je zelfvertrouwen kan doen. Toen realiseerde ik me niet dat ik make-up droeg als een soort masker.
Daarom wil ik nu echt overbrengen, in tegenstelling tot sommige andere merken, dat je geen make-up nodig hebt om je mooi te voelen. Je moet mijn producten niet te kopen om het vervolgens te gebruiken om iets te verbergen, ik wil graag dat iedereen zich mooi en zelfverzekerd voelt maar dat moet van binnenuit komen. Daarom heb ik ook Wishful Skin opgericht – een bedrijf dat zich richt op skincare. Ik was geshockeerd toen ik erachter kwam hoe veel bedrijven toch make-up en editing gebruiken om hun skincare-producten te verkopen. Dan zie je toch niet hoe de producten werken? Wat het resultaat is? Daarom moeten we eerlijk zijn en wil ik met mijn bedrijven ook altijd eerlijk zijn. Ik ben niet tégen photoshop, maar je moet wel eerlijk zijn.
12. Waar ben jij het meest trots op?
Ik ben er trots op dat ik een working mom ben, dat ik mijn dochter probeer op te voeden in deze bijzondere tijd en dat allemaal terwijl ik in the public eye sta. Qua business is er nog véél te halen. Veel social influencers vonden het lastig om hun producten te lanceren en dit op de juiste manier te doen. Wij zijn de eerste blog die uitgegroeid is tot zo’n soort bedrijf op deze schaal. We hebben zo ook de weg geopend voor veel andere bedrijven.
13. Wat is het beste carrière-advies dat jij iemand kunt geven? Stel er zit nu een jonge vrouw te lezen die zelf een eigen business wil opzetten?
Ik ga niet liegen.. het is héél hard werken. Ik ben dankbaar voor alle steun van mijn familie en man. Dat gaf mij veel zekerheid toen ik door zware tijden ging en toen ik zelf ook heel erg veranderde. Ik ben wel heel erg blij dat ik mijn hart gevolgd heb en dat ik nu iets doe wat ik écht leuk vind. Dus mijn advies.. het gaat niet makkelijk zijn en verwacht geen wonderen, maar als je hard werkt en je houdt echt van wat je doet dan moet je het echt doen. Volg je hart!
14. Stel: je mag de rest van je leven nog maar één make-upproduct dragen.. wat zou je kiezen?
Nóg zo’n lastige vraag. Ik denk dat ik nu echt moet kiezen voor onze Faux Filter concealer. Ik hou van ‘cake’-face make-up, maar ook voor de naturel-look. Helemaal sinds de corona-uitbraak. Zoals ik al eerder zei: een concealer kan voor heel veel doeleinden gebruikt worden! Maar ik hou ook van wenkbrauwproducten, mascara, liner.. ik wil niet kiezen!
15. Welk advies zou jij aan jonge vrouwen willen geven die zich af en toe best onzeker voelen?
Dit is een lastige. Ik heb zelf ook niet de beste jeugd gehad in dat opzicht. Ik had geen zelfvertrouwen totdat ik dertig was. Ook had ik niet zo veel zelfliefde en vond ik mezelf vaak waardeloos. Ik wil iedereen graag meegeven dat je mensen niet blij maakt met puur en alleen je buitenkant. Je moet simpelweg in jezelf geloven en eerlijk.. wil ik ze gewoon een dikke knuffel geven.
16. Wat is jouw favoriete Huda Beauty item ooit?
Nou dat is gewoon onmogelijk!
Deze viral TikTok-hack voor het aanbrengen van concealer geeft je een face-lift