Emma Toussain
Emma Toussain Films & Series 22 apr 2022
Leestijd: 2 minuten

Was jij vroeger ook zo geobsedeerd door Abercrombie & Fitch? Dan moet je deze nieuwe Netflix-docu echt even zien

Het merk Abercrombie & Fitch was eind jaren 90 razend populair in Amerika. Ook in Europa en vooral hier in Nederland steeg het merk snel in populariteit en iedereen wilde een shirt, trui of parfum van het merk hebben. Wilde je anno 2010 kleding van A&F dragen? Dan moest je óf naar Amerika óf je moest het bestellen via internet. Ook droegen alleen vaak ‘cool kids’ dit merk en dat is precies wat het merk wilde bereiken. Na een tijdje verschenen er winkels in Milaan en Parijs en zo kwam je dan af en toe aan items. Maar wat vooral opviel waren de knappe modellen en werknemers op de vloer. Toen dacht je hier misschien niet zo over na, maar er zat een hele (onprettige) filosofie achter.

In de Netflix-documentaire ‘White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch’ zien we hoe het bedrijf precies te werk ging.

Abercrombie & Fitch

Wie in het verleden bij de kledingketen Abercrombie & Fitch wilde werken moest knap, dun en wit zijn. Dat klinkt misschien als iets dat écht niet kan, maar toch gebeurde het in filialen over heel de wereld. In ‘White Hot: The Rise & Fall of Abercrombie & Fitch’ laat documentairemaker Alison Klayman zien hoe deze bedrijfsstrategie eigenlijk een verkapte vorm van racisme was. Alison interviewt oud-modellen, journalisten en activisten en zij bevestigen dit alleen maar door gelijke verhalen te vertellen.

Veel tieners waren volledig geobsedeerd door het merk. Ook de winkelervaring was een hele beleving; zo moest je in Parijs in de rij staan om vervolgens begroet te worden door extreem knappe modellen waar je dan mee op de foto kon gaan. Eenmaal binnen werd je overvallen door de bedwelmende geur van het unieke A&F parfum, stond de muziek kneiterhard en kon je eigenlijk niks vinden. Ook wisten de werknemers vaak weinig tot niks; want ze zijn daar voor de looks. Het merk werd er al vaker van beschuldigd, maar de documentaire bevestigd het vermoeden: er werden alleen maar knappe, dunne en witte mensen aangenomen om zo het ‘perfecte’ Amerikaanse beeld te verkopen. Iets wat toen nieuw en spannend was, maar nu meer lijkt op racisme en discriminatie.

Bekijk de trailer van de docu hier:

Monica Geuze

Ook vlogger en onderneemster Monica Geuze vertelde in de één-na-laatste ‘Geuze en Gorgels’-Podcast dat zij een tijdje bij deze winkel in Amsterdam heeft gewerkt. Ook liet ze weten dat haar leidinggevenden zó gefocust waren op uiterlijk dat als je een pukkel bleek te hebben dat je maar in het magazijn moest staan. Beluister de podcast hieronder:

https://www.beautify.nl/mooiste-parfums-herfst/