Dit is waarom jij altijd een grote friet bestelt bij McDonald’s
Wanneer je een bestelling aan het plaatsen bent bij McDonald’s, is het altijd onwijs verleidelijk om tóch voor die grote friet te gaan. Waarom heeft dit reusachtige formaat ons zo in de greep? McDonald’s is meester in marketing en houdt ons (een beetje) voor de gek met het decoy effect. Wij leggen het je uit.
Dit is dus dat stemmetje in je hoofd die zegt dat je voor die large fries moet gaan.
Het decoy effect: de marketing-truc waarom jij altijd een grote friet bestelt bij McDonald’s
Het decoy effect, ook wel het afleidingseffect genoemd, zorgt ervoor dat jij keer op keer zwicht voor de duurste en meest luxe optie die je voorgeschoteld krijgt. Dit geldt voor de friet bij de Maccie, maar ook voor je koffie bij de Starbucks en heel veel andere ketens maken ook gebruik van deze slimme truc. Luister en huiver, zodat jij nooit meer in deze slinkse val trapt.
Het decoy effect houdt het volgende in: door een derde, abstract geprijsd product aan de keuze toe te voegen, verleidt je de klant om voor de duurdere optie te gaan. Stel je eens voor: er is alleen de keuze tussen een kleine of een medium friet. Dan is de kans groot dat je denkt ‘ik heb niet zo’n trek, ik ga voor de kleinere portie’. Maar wanneer er een large optie is, die maar een fractie duurder is dan de medium optie, dan is het opeens heel verleidelijk om voor die grote te gaan. Toch?
https://www.instagram.com/p/Cg015hdDFw0/
Hier komt ook nog eens bij dat de grootste optie vaak veel groter afgebeeld wordt, waardoor het lijkt alsof je écht veel meer krijgt. Wij zijn vaak genoeg in deze simpele truc getrapt. Hierboven wordt uitgelegd dat medium toch, in verhouding, de voordeligste optie is. Wij weten dus wat we kiezen voortaan!
McDonald’s medewerkers deelden eerder al eens hacks met ons waardoor ieder bezoek aan de Mac een 10/10 is.