Netflix denkt na over goedkopere abonnementen maar wel mét reclames
Lang was Netflix de meest populaire streamingdienst ter wereld, maar nu maakt het langzaam plaats voor HBO Max, Disney+, Amazon Prime en ga zo maar door. Toch gaat Netflix de strijd aan en zijn ze hard bezig om te denken aan ander soort (goedkopere) abonnementen. Maar of dit nou zo’n fijne optie is weten we niet.. ze gaan dan namelijk óók reclames toevoegen.
HUH?
Abonnement
Voor het eerst in tien jaar tijd heeft Netflix dalende abonneecijfers en je kunt je voorstellen dat alle alarmbellen afgaan op het hoofdkantoor. Om deze cijfers weer omhoog te krijgen denkt Netflix erover om een abonnementsvorm mét reclame aan te bieden. De streamingsdienst heeft jaren volgehouden dat er geen reclame zou komen maar helaas moeten ze er nu toch echt aan gaan geloven.
In een interview over de inkomsten van Netflix vertelt CEO Reed Hastings over de nieuwe strategie van de streamingdienst: “Degenen die Netflix hebben gevolgd, weten dat ik tegen de complexiteit van reclame ben geweest en een grote fan van de eenvoud van een abonnement. Maar hoezeer ik daar ook een fan van ben, ik ben een grotere fan van de keuze van de consument. En consumenten die graag een lagere prijs willen en reclametolerant zijn, laten krijgen wat ze willen, is heel logisch.”
Keuze
De CEO benadrukt dat er verschillende abonnementen aangeboden worden en dat je altijd zelf kunt kiezen. Ook wil Netflix, naast het toevoegen van reclame bij een goedkoper abonnement, het delen van accounts aanpakken. Netflix startte recentelijk met het testen van een nieuw systeem. Dit systeem houdt in dat je meer gaat betalen als je je account deelt met mensen buiten jouw eigen huishouden. Het is gelukkig alleen nog een test, maar de kans dat de test slaagt en dit ook in Nederland het geval wordt, is groot.
Het is nog niet bekend of en wanneer Netflix deze abonnementen gaat introduceren, maar we houden jullie uiteraard op de hoogte.
Dit is waarom je vandaag (g)een HBO Max abonnement moet nemen