Heftig filmpje! Dit effect kan social media hebben op je zelfbeeld
Wist jij dat… meer dan acht op de tien jonge mensen in Europa worden blootgesteld aan toxic beautycontent op social media? Hoe heftig het effect hiervan kan zijn op je zelfbeeld, zie je in dit filmpje.
We love social media! We volgen er de laatste beautytrends, laten ons inspireren door de outfits die voorbijkomen en gluren natuurlijk graag naar al die perfecte plaatjes die ons door celebs, influencers en de rest van de online bevolking worden voorgeschoteld. En wij zijn niet de enige.
Bijna de helft van de Nederlandse jonge meiden brengt meer tijd door op social media dan in reallife met vrienden. Een op de drie hiervan zoekt beauty-advies op de socials, blijkt uit datzelfde onderzoek van Dove, uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau (2022). Van de meiden die influencers of leeftijdgenoten met ogenschijnlijk het perfecte leventje volgen, doet 59 procent dit om inspiratie voor looks op te doen. Ze denken dat ze er ook zo uit ‘moeten’ zien.
Cost of Beauty
Houd deze cijfers even in je achterhoofd en kijk Cost of Beauty – Beautiful hieronder. In de 3 minuten durende film van Dove zie je namelijk wat het meedogenloze effect kan zijn op je zelfbeeld als je opgroeit met die toxic beautycontent:
Het verhaal van Mary, en van al die andere meiden, is helaas niet eens meer zo uitzonderlijk. Het gevaar dat kinderen die opgroeien met social media een eetstoornis of depressie ontwikkelen, ligt overal op de loer. Zo blijkt uit het onderzoek dat een derde van de Nederlandse meiden met een laag zelfbeeld haar uiterlijk zou veranderen om er zo uit te zien als de ‘perfecte plaatjes’ die ze volgt.
Een op de vijf is ‘dankzij’ de socials minder gaan eten en onder meiden met een laag zelfbeeld ligt dat aantal nog hoger: een op de drie. Drie op de tien van de ondervraagden tussen de 10-17 jaar hebben iets aan hun uiterlijk veranderd, bijvoorbeeld hun tanden witter laten maken of gezichtshaar laten harsen.
Ambassadeur Tabitha
Zangeres Tabitha is groot voorstander van diversiteit op het gebied van beauty. Zij hoopt juist dat social media nog meer een plek wordt voor ‘prachtige, verschillende lichamen’. Daarom is de zangeres ambassadeur van Dove voor deze campagne. We spraken haar net nadat ze de video heeft gezien. “Heftig, ik ben er even stil van”, zegt ze.
“Social media is een mooi platform om dingen te delen, maar ik maak me wel zorgen over hoe alles online steeds onrealistischer wordt. Ik keek vroeger op tegen mijn zus. Jongeren vinden nu elke dag een digitale ‘broer’ of ‘zus’ om naar op te kijken en zich continu mee te vergelijken.”
Onrealistische schoonheidsidealen
Voor haar twee dochters hoopt Tabitha dat ‘we allemaal wat realistischer content delen en onszelf durven zijn’. “Ik zou mijn meisjes vooral willen leren dat ze mooi zijn zoals ze zijn en tevreden mogen zijn met het meisje wat ze zien in de spiegel. Ik wil ze leren dat niets is wat het lijkt en dat we over alles kunnen praten.”
Uit het onderzoek blijkt ook dat veel meiden meer hadden willen horen over hoe je met die onrealistische schoonheidsidealen op social media omgaat. Dove wil daarom met de heftige beelden mensen wakker schudden. Het beautymerk is een petitie gestart om een Europese wetswijziging rondom social media te versnellen. Social media zou volgens Dove een veiliger omgeving voor jonge mensen kunnen worden als er nieuwe richtlijnen komen.
Dove vergroot sinds 2004 het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde onder jongeren via het Dove Self-Esteem Project. Met onder meer campagnes en lesprogramma’s heeft het beautymerk wereldwijd meer dan 94 miljoen jongeren bereikt. Met campagnes als #DetoxYourFeed, Reverse Selfie/Selfie Talk en #TurnYourBack to digital distortion wil Dove de schadelijke praktijken van social media – die onbereikbare schoonheidsidealen in stand houden – aan de kaak te stellen.