Dit is het bijzondere verhaal achter het bekende high-end modemerk Chanel én de oprichtster
Gabrielle Bonheur Chanel is de oprichtster van het bekende modemerk Chanel, haar bijnaam werd al gauw Coco Chanel. Na de eerste wereldoorlog zorgde zij ervoor dat de strakke korsetten plaats gingen maken voor de meer casual dameskleding. Niet alleen haar kledingontwerpen vlogen over de toonbank, ook ontwierp zij juwelen, handtassen, parfums en later make-up.
Het begin van het verhaal
Gabrielle ‘Coco’ Chanel is opgegroeid in een klooster, die zij op 18-jarige leeftijd verliet om aan de slag te gaan als naaister. Ze begon als hoedenmaakster en opende in 1910 haar eerste winkel op 21 Rue Cambon in Parijs onder de naam Chanel Modes. Ze verkocht haar hoeden en later ook haar eigen kledingontwerpen. Coco Chanel noemde haar eigen kledingmerk een stijl en zij paste de creaties niet aan aan de wensen van klanten.
Chanel ontwierp alleen jurken en rokken die net over de knie vielen omdat zij de knieën het lelijkste lichaamsdeel vond. Met haar ontwerpen wilde ze een bijdrage leveren aan de emancipatie van de vrouw. Het idee dat vrouwen een decoratieobject en het bewijs van rijkdom waren voor hun echtgenoot vond zij maar niks. Ze ging voor stijl, maar ook comfort.
Het logo & de kleuren
Zoals velen misschien wel zullen denken is het logo niet tot stand gekomen door de eerste letters van haar bijnaam (Coco) en achternaam te verbinden. Chanel kreeg hier inspiratie voor toen zij een bezoekje bracht aan het Château de Crémat, een kasteel dichtbij de stad Nice. Het kasteel beschikte over veel gedetailleerde raamwerken, waar onder andere het bekende CC-logo in verwerkt zat.
Coco toverde de kleur zwart om naar een elegante kleur, in plaats van de kleur van rauw en duisterheid. Ook gebruikte zij zwart om andere kleuren te laten opvallen. Wit gebruikte ze veel omdat het licht opvangt en beige omdat het warm, simpel, natuurlijk en neutraal is. Het deed haar denken aan de stranden van Frankrijk. Voor de kleur rood koos zij omdat dit leven, passie, vuur en energie uitstraalt. De kleur doet het goed op de lippen maar ook als binnenkant van een handtas. Een rode binnenkant maakt namelijk makkelijker zichtbaar wat er in de tas zit.
Het iconische Chanel No. 5 parfum
Chanel No. 5 was één van de eerste geuren die is vernoemd naar de ontwerper. Da naam komt voor uit haar geluksgetal. Coco Chanel had in 1920 de opdracht gegeven aan een Franse parfumier genaamd Ernest Beaux om haar debutparfum te maken. Na tien maanden hieraan te hebben gewerkt kwam de Fransman met tien verschillende flesjes, genummerd van één tot en met vijf en twintig tot en met 24. Chanel koos voor nummer vijf. Zij onderbouwde dit met het verhaal dat ze haar jurkencollecties ook altijd op 5 mei, de vijfde maand van het jaar presenteerde. Nummer vijf zal daarom geluk brengen. Daar had de bekende modeontwerpster gelijk in want in 1929 was Chanel No. 5 het best verkochte parfum in de wereld.
Een handtas schandaal
Toen Chanel haar eerste handtas in 1929 had ontworpen veroorzaakte dit een schandaal. De tas had namelijk een schouderriem, wat als ongepast werd gezien. Chanels reactie destijds was: “Ik heb er genoeg van dat ik mijn tas in de hand moet houden en deze te verliezen, dus heb ik een riem toegevoegd.” In 1955 heeft ze de tas herontworpen en kreeg de tas de naam ‘2.55‘.
Haar tassen werden al snel nagemaakt, het bijzondere hieraan: toen Chanel hierachter kwam steunde zij dit. De kopieën, die met goedkopere stoffen werden gemaakt en voor een lagere prijs werden verkocht zag zij als gratis publiciteit. Bij haar catwalkshows mochten de gasten zelfs schetsen, notities maken en een naaister meenemen.
“Mode is vluchtig, maar stijl is voor eeuwig”, aldus Coco Chanel.
Dit wereldberoemde modemerk wordt partner van onderzoeksproject Vrouwen van het Rijksmuseum